INFORMATIe:

BESCHRIJVING LESSEN

 

 

Broga - Yoga voor mannen: Broga legt de nadruk op kracht, energie en de uitdaging dan doorgaans bij yoga het geval is. Met de andere Yoga broeders zoeken jullie de uitdaging in verschillende yogabewegingen op. Een brogales combineert oefeningen om de core te versterken met spierontwikkeling, ontspanning en stressreductie. Het gaat bij Broga echt om de functionaliteit van een beweging.

Yindra: Yoga Nidra is de Yoga die gericht is op het aanleren van diepe ontspanningstechnieken. Er worden geen houdingen beoefend, maar na een korte 'aarding' van je lichaam en geest, kun je je overgeven aan een welverdiende ontspanning. Met kussens, dekentjes en matjes leggen we je lekker 'in de watten'. Nidra betekent slaap, maar het is niet de bedoeling dat je werkelijk gaat slapen. Onder andere door een zgn. body scan, geleide visualisaties en rustige ademfocus helpen je het bekende mindfullness effect te ervaren.

Detox Hatha: Detox Hatha is een manier om de afvalstoffen uit het lichaam te kunnen werken. En het afvoeren van afvalstoffen is nodig, omdat we vandaag de dag aan veel stoffen blootgesteld worden die onze gezondheid niet ten goede komt. Tijdens de les worden veel twist houdingen aangenomen. Deze gedraaide oefeningen stimuleren de lever, de milt en de spijsvertering. Daarbij worden de buikorganen samengebracht en gemasseerd. Als je uit de houding komt en de organen weer ruimte krijgen, worden deze organen gevuld met vers bloed. Hierdoor worden ook de afvalstoffen gemakkelijker afgevoerd.

Board Yoga: Board Yoga lijkt een beetje op supyoga en surfen…., maar dan op het droge! Je ligt op een extra brede en bolle surfplank die wiebelend op de grond ligt. Het is een echte total-body-workout, omdat je je hele lichaam gebruikt.Met Board Yoga worden de elementen balans, evenwicht en focus versterkt. Doordat de plank wiebelt, voel je elke verplaatsing van je gewicht veel beter dan wanneer je op een harde vloer staat. Je balans, concentratie en focus worden dus extra veel op de proef gesteld. Dit is daarom een hele goede training en combinatie met Yoga.

Yin & Yang: Yin Yang Yoga is een combinatie van Yin Yoga en Yang Yoga en bestaat uit een ontspannende Yoga en een Yoga waar je gebruikt maakt van het aanspannen van de spieren..

Mindful Vinyasa: In de dynamische vormen van yoga speelt het ritme van de adem, die hoorbaar mag zijn, een belangrijke rol. De overgang tussen de houdingen zijn vloeiende bewegingen die worden uitgevoerd op het ritme van de adem. De staande en zittende houdingen kunnen uitdagend zijn, maar er is altijd voldoende ruimte voor mindfulness.

Restorative: Deze yogastijl is vooral gericht op het genezen en herstellen van zowel geest als lichaam door eenvoudige yogahoudingen die vaak tot wel 20 minuten lang worden aangehouden. Er worden hierbij veel attributen gebruikt zoals kussens, bolsters en riemen. Het is vergelijkbaar met Yin Yoga, maar in deze yogastijl ligt minder nadruk op flexibiliteit en meer op diepe ontspanning en herstel.

Yin: In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen. Het is dan ook het relatief rustige karakter van een Yin yogales dat de meeste deelnemers aanspreekt. De les is juist zo lekker doordat je even niet heel intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam. De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. 

Vinyasa/Vinyasa Flow: Vinyasa Yoga is een onderdeel van Ashtanga Yoga of Ashtanga Vinyasa Yoga. Vinyasa betekent ‘adem-gesynchroniseerde beweging’. De ademhaling is een essentieel onderdeel van deze dans, omdat de series bewegingen gesynchroniseerd met de adem worden uitgevoerd. Over het algemeen gaan omhoog gaande bewegingen samen met inademingen en omlaag gaande bewegingen met uitademingen. 

Hatha: De term hatha bestaat in het Sanskriet uit ha (zon) en tha (maan), wat verwijst naar het evenwicht tussen tegengestelden. Hatha Yoga is de meest ouderwetse yogastijl en de basis waaruit de andere yogastijlen zijn voortgekomen. De klasieke Hatha yoga asanas zijn ontwikkeld met als doel de interne organen te stimuleren. 

Yoga Nidra: Yoga Nidra betekent "yoga slaap" en is de allerrustigste yogastijl in het rijtje: het is een oefening in een zo diep mogelijke ontspanning met behoud van het volledige bewustzijn. De beoefening van yoga nidra gebeurt liggend d.m.v. een geleide bodyscan techniek met aansluitend geleide visualisaties. Yoga nidra helpt bij het verminderen van spanningen en angst en het verlichten van bijbehorende symptomen zoals hoofdpijn, duizeligheid, borstpijn, hartkloppingen, zweten en buikpijn.

Mindful Flow: Mindful flow Yoga is een rustige yogastijl die ook is afgeleid van de Ashtanga yogavorm. Karakteristiek voor Flow Yoga is de zachte en vrijere benadering van de houdingen. De lessen zijn opgebouwd uit een afwisseling tussen ontspannen houdingen en meer dynamische en statische houdingen (kracht opbouwend) Hierdoor is de belasting voor jou lichaam beperkt en zijn de lessen fijn voor zowel beginners als gevorderden.

Gentle Hatha: De Gentle Hatha yogales is een milde en zeer heerlijke les voor ontspanning en rust. Er wordt geoefend met basishoudingen vanuit een naar binnen gerichte aandacht. Door deze rustige, meditatieve houding is er ruimte om waar te nemen en te ontspannen in wat zich van binnen voordoet. Fysieke en mentale grenzen worden op een zachte manier opgezocht en verruimd, wat zorgt voor een groter, innerlijk draagvermogen en meer vitaliteit.

Workshop/Intro to Yoga: Deze workshop is speciaal voor de yogi’s die al een paar keer yoga hebben beoefend, de yogi’s die het nog nooit hebben geprobeerd en de yogi’s die geen idee hebben wat Yoga inhoudt. Deze workshop helpt jou met het verdiepen van de basis kennis van yoga.

Out of office Yoga: Kom met je kantoorkloffie naar deze les, want voor out of office yoga hoef je je niet om te kleden. In deze les gebruiken we de stoel als hulpmiddel. De les is uitermate geschikt voor mensen die veel kantoorwerk doen of veel zittend werk. Waarom de stoel? Omdat je met oefeningen op de stoel (dus bijv op kantoor, of thuis aan de eetafel) veel voor je lichaam en ademhaling kan doen. Je kan deze ervaring dus meenemen naar buiten en toepassen in je werk of privé.